وبلاگ تراوشات درهم برهم

تور دبی

تور دبی ارزان

قیمت تور دبی

سالها پیش معماران برجسته بستک استان هرمزگان به امارات مهاجرت کردند و همان جا شهر بستکیه فعلی را در دبی ساختند. اکنون خانه های تاریخی بستک در هرمزگان رو به نابودی است درحالی که خانه‌های بستکیه دبی در فهرست میراث جهانی ثبت می‌شود.

بستک از شهرهای استان هرمزگان، دارای معماری بسیار نفیس در روزگار قدیم بوده است اما متأسفانه به دلیل بی اهمیتی به معماری های بومی منطقه، هر روز یکی از آثار زیبای این شهر نابودی می شود.
 دبی اکنون در حال مرمت این محله می‌باشد تا از آن بعنوان یک دهکده توریستی استفاده نماید.محلهٔ بستکیه درکنار «خور (دبی)» و در جنوب غربی خور در بر دبی» قرار دارد. اما منطقهٔ «بر دیره» در مقابل محلهٔ بستکیه در سمت شمال خور واقع شده‌است. محلهٔ «بستکیه» در حدود ۳۰۰ متر در امتداد طول خور از مغرب رو به مشرق و ۲۰۰ متر عرض در عمق داخل شهر دبی ادامه یافته‌است. قسمت شمالی «محلهٔ بستکیه» در لب خور دبی قرار دارد.

پرونده:Bastakiyah 44.jpg

 

 

. مصالح ساختمان خانه‌های محلهٔ بستکیه از سنگهای مرجانی که از دریا بیرون می‌آوردند و گچ و آهک بوده‌است، در قسمت‌های از این بناها گاهی از ساروج نیز استفاده شده‌است.. همچنین در و پنجره آنها از چوبهای قیمتی «ساج» و «تیک» و دیگر چوبهای گران قیمت که از هند و مومباسا وارد می‌شد ساخته بودند، همچنین تزیینات و دیکورات دیواری از گچ و شیشه‌های رنگارنگ ساخته بودند. در بالای خانه شان برجهایی هوایی ساخته بودند برای تهویه خانه‌ها که آن را «اَلبَراجـِیل» می‌نامند. که تلفظ عربی واژهٔ بادگیر فارسی است. در بیرون خانه‌ها به هم چسپیده یا به هم نزدیک هستند و کوچه‌های تنگ وباریک میان خانه‌ها فاصله انداخته‌است، بطوریکه در بیشتر اوقات روز اطراف خانه‌ها سایه بندان است، کوچه‌های تنگ وباریک در سرعت افزودن باد نقش مهمی دارند

پرونده:Bastakia 8.jpg

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:توردبی,تورامارات ,جاذبه های دبی, | 15:43 | نويسنده : مینا |
---------------------- ----------------------
امکانات وب